Det kæmper vi for

Fonden Ingen Bliver Efterladt arbejder for at skabe rammerne for en selvejende institution – et bosted for 10-12 unge udviklingshæmmede.

Vores vigtigste opgave er at samle midler ind, så bostedet kan blive en realitet

Pengene kan komme fra virksomheder, fonde eller private donorer. Vi vil også lave aktiviteter som kunstsalg, støttefester og lignende, hvor både beboere og støtter kan være med.

Derudover vil vi

  • Støtte oplysning og undervisning
  • Lave tiltag for forældregrupper og personale
  • Være en aktiv stemme i samfundsdebatten om de vilkår, udviklingshæmmede lever under

Hvad vi ønsker at bidrage til

  • Inklusion og fællesskab på tværs af boligformer
  • Et tæt samarbejde med lokalmiljøet
  • Inddragelse af studerende
  • En stærkere handicap- og socialpolitik
  • En mere ansvarlig klima-, bolig-, kultur- og miljøpolitik

Rammerne for bostedet

Vi forestiller os at købe eller leje eksisterende bygninger, fx et nedlagt plejehjem eller en tidligere institution. Det kan også blive en del af et nyt alment boligbyggeri. Bostedet skal være miljø- og klimavenligt, med fokus på bæredygtighed, økologi og grønne løsninger – måske med taghave eller køkkenhave.

De kommende beboere er allerede kendt – vi kender 10 af de 10-12 unge, der skal flytte ind. Da de alle har arbejde, venner og fritidsliv i København, skal bostedet ligge dér.

Hvordan vi ser det for os

  • 10-12 lejligheder med tekøkken og eget bad
  • 2-4 studieboliger på samme matrikel
  • Fællesrum: køkken-alrum, stue, kontor med soveplads, vaskerum, toilet/bad, træningslokale
  • Kreative og aktive rammer: musikøvelokale, atelier, have med boldbane, trampolin, træningsmaskiner, køkkenhave, drivhus – og måske høns og kaniner

Studerende som en del af fællesskabet

De studerende i studieboligerne skal være en del af livet på bostedet. De betaler en del af huslejen ved at tage nattevagter, hjælpe til med madlavning og fællesspisning, og være med til rengøring og traditioner som sommerfest og julefest.

Vi ser de studerende som en ekstra menneskelig ressource – de bliver en naturlig del af bostedet og kender både beboere og hverdag. Især pædagog-, socialrådgiver-, sygeplejerske-, lærer- og psykologistuderende er oplagte til at bo her.

Kunst og kultur

Beboerne får deres eget atelier, mens resten kan udlejes til kunstnere. Vi håber, at de vil bidrage til fællesskabet med workshops, udstillinger eller ved at deltage i traditioner. Det samme gælder musikere, der lejer øvelokalet – måske kan de spille til julefesten eller sommerfesten.

#vierherselvomduikkeseros